La bella Italia

La bella Italia

donderdag 20 oktober 2011

connecting lives, sharing cultures



Buongiorno!

Alles gaat hier rustig zijn gangetje. Ik heb mijn dagelijks ritme al goed gevonden, dit wil zeggen dat ik me geaccepteerd voel door de familie en me op dit moment al heel erg goed thuis voel. Alhoewel ik nog steeds 'het meisje uit België ben'. Ook op school gaat alles goed, ik voel me heel goed in de klas. Iedereen praat tegen me en is geïnter
esseerd in mijn leven in Belgie. Ook betrekken de leerkrachten mij zoveel mogelijk in hun lessen, al is dat vaak wel moeilijk aangezien ik nog geen italiaans kan.

Ondertussen zit ik al 6 weken in italie, vorige week ben ik naar mijn eerste AFS camp gegaan dat maandag startte tot en met vrijdag. Het kamp vond plaats in Castellaneta, aan de zee. 40 studenten van Puglia en Basilicata kwamen hier samen. Op dit kamp konden we onze eerste indrukken verwerken, want niets is hetzelfde als in België. Gedurende deze 4 dagen werden we verdeeld in groepjes. In deze groepjes konden we discussies voeren over de positieve dingen op school en in de families of oplossingen zoeken voor de minder positieve dingen. Er werd ons geleerd dat niet all
es perfect kan gaan, maar dat we het positieve moeten halen uit de negatieve dingen.

Ook moest iedereen een persoonlijk interview ondergaan. Er werd ons gevraagd om de school, familie en afs een score te geven van 0-10. Ik mag mezelf echt gelukkig prijzen want ik had eigenlijk niets negatief te zeggen. In mijn groep waren toch wel enkelen die het minder goed getroffen hadden. School, familie en vrienden alles gaat vlotjes!
Naast het serieuze werk was er ook genoeg tijd om verhalen uit te wisselen met andere studenten. 's Avonds waren er gezellige avonden op de hotelkamers. Enorm speciaal om met zoveel verschillende culturen samen te zijn. Sanne en Isabelle waren ook in Castellaneta, zij zijn twee meisjes uit België. Heel goed om nog eens terug nederlands te spreken, al was het soms makkelijker om gewoon engels te spreken met elkaar. Ook in het hotel werden we natuurlijk aangestaard, iedereen wou weten waar we vandaan kwamen. AFS organiseerde de laatste dag van het camp een kleine talentshow. Er werden spectaculaire en unieke dingen gedaan. Ik genoot echt van het kamp, maar ik was ook heel erg blij om terug om terug naar mijn 'thuis' te gaan.

Afs organiseert de komende maanden ook elke maandag een uitstap, vorige maandag hebben we matera bezocht. Een heel mooie stad die nog een authentiek oud gedeelte bezit. Deze stad is ook genoteerd in de lijst van unesco. Natuurlijk altijd fijn om de anderen van mijn comité terug te zien. We sloten de dag af met een heerlijk ijsje EN panzarotti. HEERLIJK. De volgende uitstap is gepland voor maandag. We gaan Irsina bezoeken, een dorpje in de bergen.

Er gebeuren weinig dingen door de week. Dit komt vooral omdat het weer behoorlijk koud aan het worden is. Vorige dagen is het soms tot 10°C geweest, maar deze week is het al terug 20°C. Vandaag zelfs 23°C. Door dit koude weer komen italianen niet graag buiten. We gaan wel soms s'avonds met Romina cruisen. Wat ook altijd dolle pret is. buiten het afs camp en de uitstap naar matera heb ik weinig gedaan. In het weekend ben ik wel nog naar een verjaardagsfeestje gegaan. Het is ongelooflijk hoe groot de feestjes zijn voor hun 18e verjaardag. Iedereen is welkom, ookal ben je niet uitgenodigd. Er is ongelooflijk veel eten en drinken en toch even vermelden, italianen zijn niet zo braaf met een beetje alcohol in hun lijf :)


Wist je dat:
- Italianen altijd hun haren föhnen. (anders word je ziek, ze zijn hier enorm paranoia om ziek te worden, toch ben ik de enige die niet ziek is en hun voorschriften niet volg :D)
- Dragen atlijd sloffen (ook omdat ze niet ziek mogen worden)
- Vlees knippen ipv snijden
- Geen handdoeken gebruiken, enkel badjas
- Afwas gewoon nat in de kast zetten, er is soort van railtje waar het water in kan druppen
- HEEL sterke koffie drinken
- Niet ontbijten
- Als er iemand verjaart ze enorm veel eten meebrengen
- 2 keer warm eten en elke dag pasta eten
- Elke avond uitgaan naar een soort van plein
- Spaghetti eten ENKEL met een vork, zonder lepel
- Nooit een riem dragen
- NU PAS RECYCLEREN ( sommige dorpen negeren dat en doen het gewoon niet :D )

CIAO BELLI

love you guys


3 opmerkingen:

  1. Hendrix An-Sofie20 oktober 2011 om 18:54

    leuk blogje, Leen. Zo te horen gaat het je goed. Geniet er nog van! Groetjes An-Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leen, ik ben zó jaloers op u!

    BeantwoordenVerwijderen